Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

viernes, 22 de octubre de 2010

Borrachinos



N´Ast: Pa disgustu dalgún, nun vamos falar de sidre, si non del frutu del arbornial, alborniu o árbol de los borrachinos n´asturiano (Arbutus unedo, madroño en castellano, el del escudu de Madrid). Agora ye la dómina de maduración (Ochobre-Payares) y apodemos velu con un guapu collor y llamativa testura, principalmente en terrén siliciu y llerosu hasta unos 1.000 metros más o menos. Dos curiosidaes más: una, floria tamién d´Ochobre a Febreru, preparando los frutos del añu venideru a la que maduren los d´ésti; y dos, cuando tan nel puntu perbonu, dizse qu´emborrachen (agora allégrense los de la sidre) por tener alcohol y que puen date un empachu. Los paisanos cuenten qu´hai de xintalos tando afitaos en suelu, non enriscaos, pa entevenir mancadures, y que nun ye raro ver animales borrachos por fartase d´ellos, como l´osu ¡si s´entera dalgún Borbón cazador!
En Cast: Para disgusto de alguno, no vamos a hablar de sidra, si no del fruto del “arbornial”, “alborniu” o “árbol de los borrachinos” en asturiano (Arbutus unedo, madroño en castellano, el del escudo de Madrid). Ahora es la época de maduración (Octubre-Noviembre) y podemos verlo con un bonito color y llamativa textura, principalmente en terreno siliceo y pedregoso hasta unos 1.000 metros más o menos. Dos curiosidades más: una, florece también de Octubre a Febrero, preprando los frutos del año venidero a la que maduran los de éste; y dos, cuando están en el punto optimo de maduración, se dice que emborrachan (ahora se alegran los de la sidra) por contener alcohol y que te pueden dar una congestión. Los paisanos cuentan que hay que comerlos en tierra firme y no subidos a las peñas, para prevenir accidentes, y que no es raro ver animales borrachos por hartarse de ellos, como el oso ¡si se entera algún Borbón cazador!

1 comentario:

Lluis de Turiellos dijo...

Tamién se conoz pol nome de borrachinal. Quién nos diba dicir que los osos, tán serionos y fachendosos ellos, tamién-y dan al pimple a escondíes...