Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

martes, 5 de octubre de 2010

Espantapastores


N´Ast: La seronda ya ta equí, y nun solo porque nos lo diga l´home del tiempu: tamién por delles florines como ésta que se yo que vos gusta a munchos de los que nos visitáis. En castellán nómase “cólquico” o “falso azafrán” (del qu´estrémase pol númberu estambres) y en científicu Colchicum autumnale. Tien camudamientos de collor, como amuesa la segunda semeya malamente, y d´ella sácase la colchicina, que los que xinten mariscu abondu conocerán por ser remediu pa la gota (¡güeyu!, mal emplegada ye velenosa). El nome n´asturianu, espantapastores, (compartíu con dalgunes plantes del xéneru Crocus, difíciles d´estremar) dáse-y pola dómina de floriación, finales de branu-entamu la seronda, colo qu´indica a los ganaderos que ten preparados porque´l empecipiu del mal tiempu fadralos amiyar en cualisquier intre del puertu altu al baxu. Otru nome prestosu ye escosatrimales, porque surde cuando s´escosa el pastu de les trimales (nuvielles o vaques xóvenes) polo que hai que baxar del puertu. Una flor y dos hestories perguapes qu´alcuérdennos aquel cantarín, tamién perguapu: “Pa Castiella vanse vanse ya los pastores. Ya la nieve cuaya en puertu, ya nun hai flores...”
En Cast: El otoño ya está aquí, y no solo porque lo diga el hombre del tiempo: también por algunas florecillas como ésta que se yo que os gusta a muchos de los que nos visitáis. En castellano se llama cólquico o falso azafrán (del que se diferencia por el número de estambres) y en científico Colchicum autumnale. Tiene variaciones de color, como demuestra la segunda foto malamente, y de ella se extrae la colchicina, que los que comen marisco abundante conocerán por ser tratamiento de la gota (¡ojo! mal usada es venenosa). El nombre en asturiano, “espantapastores”, (compartido con algunas plantas del género Crocus, difíciles de diferenciar) se le da por la época de floración, final de verano-principio de otoño, con lo que indica a los ganaderos que estén preparados porque el inicio del mal tiempo los hará descender en cualquier momento del puerto alto al bajo. Otro nombre simpático es el de “escosatrimales”, porque brota cuando se “escosa” (=agota) el pasto de “les trimales” (=novillas o vacas jóvenes) por lo que hay que bajar del puerto. Una flor y dos historias bonitas que nos recuerdan aquel cantar, también bonito: “Para Castilla vanse vanse ya los pastores. Ya la nieve cuaja en el puerto, ya no hay flores...”

6 comentarios:

Unknown dijo...

Me encantan estas flores, anuncian el otoño y eso significa que vuelve el verde a los prados, se ven mas facilmente los corzos y ya no hay tantos turistas por les carreteres. Una nota mas: en mi casa las llamamos "quitameriendes".
Un saludo!

Anónimo dijo...

ye la mesma ??

http://xuanxose.blogspot.com/2010/09/quitameriendes.html

Lluis de Turiellos dijo...

Yo tamién me paez la que conozo como "quitameriendes", una especie bulbu del que naz la flor al rayente de la tierra. Nunos sitios vila pela seronda, pero en Somiedu viles esti añu per Agostu. Eso si ye la mesma flor, claro.

Lluis de Turiellos dijo...

Acabo d'echar una güeyada al tema y paezme que la quitameriendes y la espantapastores son estremaes. La quitameriendes ye la "Crocus asturicus". Viendo y aprendiendo. Un tema prestosu.

jonatan dijo...

Muy didáctico, si señor.

Anónimo dijo...

Bueno, a ver si lo lío más. Según los técnicos: Crocus nudiflorus Y Crocus serotinus asturicus (familia del azafrán)- pirulete, azafrán montesín, falso azafrán, pimpirete... sale de ochobre a payares y tienen 3 ESTAMBRES
Colchicum autumnale (el de la semeya)- Coyón pesáu, escosatrimales, cólquico, bimbirete. Floración de agostu a ochobre y 6 ESTAMBRES
Merendera montana- quitameriendas, espantapastores, echapastores. Flores por payares. 6 ESTAMBRES
Agora, la realidá: som mui, mui difíclies d´estremar, porque además de los dichos estambres hai que güeyar la forma del bulbo. Amás, florien mui solapaes. Conclusión: según a que pastor entrugues, dirate un nome u otru,mezclando toles especies, porque bastante tienen ellos col so trabayu, como pa andar güeyando bulbos. Pa ellos salen toes en dómines apaecíes y ye cuando tienen que marchar del puertu asi que valen tolos nomes dichos. Recomiéndovos un llibru mui guapu "Etnobotánica de Picos de Europa", trae toes estes cosines. Ye de Parques Nacionales y nun ye muy caru. Amás, siempre vale pa forrar la pata la cama si non vos gusta: son unes 500 fueyes....
Toño