Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

martes, 26 de enero de 2010

Gavielles


N´Ast: Esta mena de campamento de tiendes indies ye la forma antigua de recoyer el maíz. Puen facese de dos maneres: apilando les cañes (taramacos, tarmos o tarozos son dalgunos de los nomes) coles panoyes puestes o ensin elles. Si tan puestes, pónense menos cañes y faense más "piles" porque asina corre ente elles meyor l´aire y van secando. Si se quiten les panoyes, los apilamientos son más grandones y en menos númberu porque ya nun importa la ventilación (como les de la semeya). L´usu d´estos taramacos suel ser de cama pal ganao. Esti sistema ta en desaniciu ante´l puxu de les máquines picadores (un modelo na semeya): éstes piquen tou xuntu (panoya y taramacu) pa facer silu, aportando muncha más cebera pal armentíu. Lo peor ye pa los neños de güei, que ya nun podrán xugar a películes del oeste como na nuesa dómina, colos vaqueros truñendo los "tipis" de los pieles-roxes. Lo malo yera que cola furia de la engarradiella, dalgún veníase abaxu y entós, tantu indios como vaqueros, pasaben a xugar a fugaos... de la ira´l llabrador.
En Cast: Esta especie de campamento de tiendas indias es la forma antigua de recoger el maíz. Pueden hacerse de dos maneras: apilando las cañas ("taramacos", "tarmos" o "tarozos" son algunos de los nombres) con las panojas ("panoyes" en asturiano) puestas o sin ellas. Si están puestas, se ponen menos cañas y se hacen más pilas porque así corre entre ellas mejor el aire y van secando. Si se quitan las panojas, los apilamientos son mayores y en menor número porque ya no importa la ventilación (como las de la foto). El uso de estos "taramacos" suele ser de cama para el ganado. Este sistema está desapareciendo ante el empuje de las máquinas picadoras (un modelo en la imagen): éstas pican todo junto (panoja y caña) para hacer silo, proporcionando mucho más alimento a la ganadería. Lo peor es para los niños de hoy, que ya no podrán jugar a películas del oeste como en nuestra época, con los vaqueros atacando los "tipis" de los pieles-rojas. Lo malo era que con la furia de la lucha, alguno se venía abajo y entonces, tanto indios como vaqueros, pasaban a jugar a fugitivos... de la ira del agricultor.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

los taracos, que ye como yo los conozo, tamién se usaben pa poner en suelos onde corría agua ó había muncha humedá y barru pa pisar enrriba d´ellos en secu; sobre tóu en sitios como gallineros. Car

Anónimo dijo...

Como siempre, munches gracies por aportar coses a les entraes, Car.
Toño