Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

sábado, 16 de enero de 2010

La guiada, guiyada o guia



N´Ast: Nun se si sedrá porque en casa siempres toi faciendo recaos que viénseme a la testa lo de "a la llende o al molín, el más ruin" y entós, tamién alcuérdome de les dómines nes qu´en casa los güelos, siendo pequeños, poníennos a llendar el ganáu dementres ellos facíen xeres de más puxu. Pa ello, armábamonos cola guiada, guiyada o guia, estremaos nomes pa un mesmu aperiu: una simple vara d´ablanu qu´usen los ganaderos p´afalagar el ganáu. Mide d´anchu unos 3 centímetros na base y 1,5 más o menos na puntera. De llargu ta ente 1 y 1,5 metros. Tamién les había de casique 3 metros, cuando nun esistíen tratores y les cargues mui pesáes les teníen de llevar carros tiraos non por una si non por dos pareyes de gües o vaques, xuncíes una tres d´otra: cuando´l camín yera mui cuestu o estrenchu, en vez d´afalar a la pareya d´atrás, teníen d´acoyer a la d´alantre (casi siempres acompangándose de la pallabra "igúa") pa poder guiar bien la maniobra. A ésta última nomábase-y guiyada de cuatro vaques. Agora ta torgao, pero enantes poníase-yos delles vegaes un aguyón metálicu na puntera pa que l´animal ficiere más casu. Facíase clavando una punta y desgastándola escontra una piedra hasta consiguir el tamañu adecuáu: yera l´obleru, obreru, ubreru o ubleru (vese na segunda semeya, na guiyada la manzorga). Con esti preséu, llendábamos el ganáu pa que nun entrare nos praos d´otros. Pero como la modernidá tamién aportó al campo, escomenzaren a apaecer los llendadores (nome popular de los pastores llétricos, ún na tercer imaxe), inventu qu´empátase a un allambre que zarra la finca afitáu nunes estaques: al animal qu´intenta salir da-y lo llétrico al contautu. Asina, ya nun fae falta tar sollerte del armentíu y los pastores del momentu, roinos como somos, ya solo valemos pa dir al molín: pa facer recaos, vamos.
En Cast: No se si será que en casa siempre estoy haciendo recados que se me viene a la cabeza lo de "a la llende (a pastorear) y al molín (al molino), el más ruin" y entonces también me acuerdo de las épocas en que en casa de los abuelos, siendo pequeños, nos ponían a "llendar" (pastorear) el ganado mientras ellos hacían otra labores más duras. Para ello, nos armábamos con la "guiada", "guiyada" o "guia", diferentes nombres para un mismo apero: una simple vara de avellano que usan los ganaderos para azuzar el ganado. Mide de ancho unos 3 centímetros en la base y 1,5 más o menos en la puntera. De largo está entre 1 y 1,5 metros. También las había de casi tres metros, cuando no existían tractores y las cargas muy pesadas las tenían que llevar carros tirados no por una si no por dos parejas de bueyes o vacas, uncidas una tras otra: cuando el camino era muy cuesto o estrecho, en lugar de arrear a la pareja de atrás, tenían que dirigir a la de delante (casi siempre acompañándose de la palabra "igúa") para poder guiar bien la maniobra. A ésta última se la denominaba "guiyada de cuatro vaques". Ahora está prohibido, pero antes se les ponía algunas veces una puntera metálica en el extremo para que el animal hiciera más caso. Se hacía clavando una punta y desgastándola contra una piedra hasta lograr el tamaño adecuado: era el "obleru", "obreru", "ubreru" o "ubleru" (se ve en la segunda foto, en la guiada de la izquierda). Con esta herramienta, "llendábamos" (pastoreábamos) el ganado para que no entrase en los prados de otros. Pero como la modernidad también llegó al campo, comenzaron a aparecer los "llendadores" (nombre popular de los pastores eléctricos, uno en la tercera imagen), invento que se conecta a un alambre que cierra la finca sujetado por unas estacas: al animal que intenta salir le sacude una pequeña descarga eléctrica al tocarlo. Así, ya no hace falta estar pendiente del rebaño y los pastores ocasionales, ruinos como somos, ya solo valemos para ir al "molín": para hacer recados, vamos.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Quiero añadir otra faceta a lo que leo anteriormente y es la siguiente: a la pareja que iba "asobeada" al carro,(asobear es sencillamente la unión del "xugu" al carru, mediante una pieza de cuero de un largo de tres o más metros llamada "sobeu") cuando el camino era largo y sin mayores obstáculos,los animales queriendo relajarse se inclinaban una en contra de la otras y para evitarlo, a la mitad de las maderas de les "pertigues" (les pertiges son las dos varas que salen del carro y convergen en el extremo donde se coloca la pareja),se les sujetaba lo que vulgarmente se llamaba una torga, que consistía en un trozo de madera con los extremos pontiagudos, para que se hicieran daño y no se juntaran, se colocaba màs menos a la mitad de las varas de la pertiga

WALCHER dijo...

Aiquí, pur el Vatse de Tsaciana, n’aquetsus tiempos las guichadas yeran de más de dous metros, ya tsevaban na punta clavau un cachu fierru, xeneralmente una punta escabezada, qui servía pa aguichonare la parexa, nus momentus qui tses faia falta… La dictadura prohibiotses l’usu d’etsas purque se picaban lus pelexus de las vacas… Recuerdu escuitare a mi buelu cumentare que muitas veces cuandu diba pula carreteira alantre ya veía venire la parexa la guardia civil, dabatse la vuelta a la guichada ya pegabatse fuerte pa’l suelu pa qui se metiera el guinchu p’ arriba… Yeran tiempos en blancu ya negru…