Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

viernes, 30 de julio de 2010

Reutilizable y reciclable



N´Ast: Que l´horru pue desmontase y camudase de sitiu ye persabío. Ello ye lo fae que tea llegalmente la consideranza de bien mueble y podamos da-y la popular de reutilizable. Ye menos conocíu que delles vegaes aprovéchense partes d´ún vieyu pa facer otru nuevu o fráncese ún grande (especialmente les paneres) pa facer dos: agora ye cuando lu nomamos reciclable. Un exemplu prácticu: en La Llosina (Llanes), atopamos esta xoya ente matos (¡que raro nel nuesu padremuñu! ¿eehh?). Al fixanos nos canales pa les colondres en trabes y lliños, güeyamos que siguen más allá d´onde se crucien éstos, lo qu´amuesanos que son reaprovechaos d´otra fechura de más grandor. La parrafada cola xente la fastera confírmanoslo: L´Allende yera´l s´orixe y foi llantáu y refechu más sero equí. Lo dicho: reutilizable y reciclable. Otres dos propiedaes más del horru ¡Ya tresmané la cuente de les que llevamos vistes!
En Cast: Que el horreo se puede desmontar y trasladar de sitio es algo sabido. Esto es lo que hace que tenga legalmente la consideración de bien mueble y le podamos dar la popular de reutilizable. Es menos conocido que algunas veces se aprovechan partes de uno viejo para hacer uno nuevo o se parte uno grande (especialmente las paneras) para construir dos: ahora es cuando lo llamamos reciclable. Un ejemplo práctico: en La Llosina (Llanes), encontramos esta joya entre matorral (¡que raro en nuestro patrimonio! ¿eehh?). Al fijarnos en los canales para las “colondras” (tablas de las paredes laterales) en “trabes” y “lliños” (vigas horizontales inferiores y superiores), vemos que siguen más allá de donde éstos se cruzan, lo que nos demuestra que son reaprovechados de otra construcción de más tamaño. La charla con la gente de la zona nos lo confirma: L´Allende/El Allende era su origen y fue colocado y rehecho más tarde aquí. Lo dicho: reutilizable y reciclable. Otras dos propiedades más del horreo. ¡Ya perdí la cuenta de las que llevamos vistas!

2 comentarios:

Lluis de Turiellos dijo...

Nun creo que me dexe llevar pol chovinismu si afirmo que los horros y paneres son ún de los meyores inventos qu'escurrieron los antiguos, como tienes bien esplicao nes entraes que-yos dedicasti nel blog. Yo tengo una especial predilección polos que tienen pegollos de madera. Hailos centerarios, persecos, regallaos, que paez mentira que seyan p'aguantar por tol armazón... pero ehí tán.

Anónimo dijo...

Uuuuyy uuuyy... que veo un Xanu con gana camudar el caborniu por un horru¡¡¡¡ je je je
Gracies pola visita:
Toño