Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

martes, 14 de julio de 2009

Esmoreñar



N´Ast: Hai coses que quédente arrequexaes nun llugarín de l´alcordanza y un díe, ensin querer, salen a flote. Diendo al monte, atopamos esti paisano a la yerba qu´alcordome una pallabrina que deprendiere de los mios güelos: esmoreñar. Ye la llabor que se fae dempués de segar. Tantu´l gadañu como la máquina de segar van dexando en montonucos, que se formen al cortalo, la yerba y, pa que seque meyor, hai de dir tres el segaor desfaciéndolos y espardiéndolos nes estayes del tarrén que tean llibres: eso ye esmoreñar. A mi yera dalgo que nun me prestaba un res facer, y eso qu´emplegaba traenta, non angazu (pradera per otros llaos d´Asturies) como esti home, creo yo que más desagradecíu. Colos años, el pasu´l tiempu y la señardá de los mios güelos, esmoreñar pasó al requexu de coses bones de la mio alcordanza.
En Cast: Hay cosas que te quedan arrinconadas en un lugar de la memoria y un día, sin querer, salen a flote. Por el monte, encontramos a este señor a la "yerba" (en Asturias, conjunto de labores para secar el pasto que servirá de alimento al ganado en invierno) que me recordó una palabra que aprendí de mis abuelos: "esmoreñar". Es la labor que se hace después de segar. Tanto la guadaña como la máquina de segar van dejando en montoncitos, que se forman al cortarla, la hierba ("yerba": aquí no se refiere al conjunto de labores de secado si no al pasto cortado en ese momento. Es palabra con dos acepciones en esta entrada del blog) y, para que se seque mejor, hay que ir tras el segador deshaciéndolos y esparciéndolos en las zonas de terreno que esten libres: eso es "esmoreñar". A mi era algo que no me gustaba nada hacer, y eso que utilizaba tridente, no "angazu" (el apero que se ve en la foto que en otros lugares de Asturias llaman "pradera") como este hombre, yo creo que más ingrato. Con los años, el paso del tiempo y la añoranza de mis abuelos, "esmoreñar" paso al rincón de cosas buenas de mis recuerdos.

4 comentarios:

David dijo...

Hola Toño,

muy guapu el post. Ye verdá que hoy en día casi nun se ve xente a la yerba. El otru cuando subía pa la Cubilla vi a un grupín de paisanos cerca de Tuiza y pasome lo mismo que a ti. Lo que ya ye imposible ver fuera de un museu etnográficu ye una vara yerba, primero fueron las pacas y luego el ensilao.
A todo esto, en otres zones de Asturies al "angazu" llamanlu "garabatu" y a la acción de recoger la yerba con el garabatu, como parez lógico, "garabatear".
un saludo

Anónimo dijo...

Hola David. Pues,si casi imposible. Llevo tola selmana "patrullando" en bici a la gueta xente a la yerba y ná, los tractores, fardos y boles impónense y yo entiéndolo: ye muy duro facelo tou a mano y si pues quitar trabayu, como pa dicir que no. Espero que ficiers semeyes de lo de Tuiza, que ye interesante y además pol sitiu, perguapo ¡¡¡eses lladerones que baxen del Fariñentu y Tapinón!!!!. Gracies polo datu del garabatu: nun lo sabía, yo llamaba-y lo a otra cosa. Un saludu y gracies pola to visita:
Toño

Anónimo dijo...

pues pocu patrullaste, el añu pasau tocome y esti no se..., pero la acción de esmoreñar no es al segar, sino cuando se le da la vuelta a la hierba en el proceso de curación , al dar la vuelta, tanto manual como mecanicamente (con voltiadora o revolvedora) siempre queda algo de "verde" por debajo, (hierba sin curar nada de nada), la cual hay que esparcer bien en zonas en las que no haya hierba o si es poca cantidad, por encima de la seca.

labores ingratas, pero edificantes y que revelan la importancia de no dejar nada atrás, por el bien de la totalidad

Anónimo dijo...

y quien quiera comprobarlo in situ, y practicarlo, que deje su tlfno, que gustosamente seran invitados a esmoreñar un dia de agosto, y despues a un par de culetes de sidre