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domingo, 1 de noviembre de 2009

1 y 2 de Payares: Tolos Santos y Difuntos



N´Ast: Estes feches tan muy enraigonaes dende siempres na cultura asturiana. Por mentar dellos exemplos: na dómina celta, nestos primeros díes del mes, festexábase el Samain, que yera la entrada del Añu Nuevu traíu pol dios de los muertos y polos antepasaos que ya nun taben, pues creyíase qu´éstos amparaben a los vivos. Llueu, al aportar el cristianismu, ésti aprovechó la implantación y importancia de les antigües creencies pa emponer enriba d´elles la so visión del mundiu los difuntos y fueren los vivos los que pasaren a amparar a los muertos, rezando pa qu´algamen la salvación eterna. Agora, zarrando un estrañu círculu, regresa de nuevu la tradición celta, tres el so pasu polos E.E.U.U., en forma de "Jalogüín" a la americana ¿por qué esta manía de dexanos clisar polo de fora?. Pero pa mi la estaya más guapa d´estos sucedíos ye lo que tienen de torna de les xentes al orixe: munchos de los qu´un díe tuvieren que colar de pueblos y aldees, tornen, al calor de l´alcordanza de los sos antepasaos y demientres una xornada o quicibis solu unes hores, a los llugares que los vieren ñacer y medrar. Cuando ellos tamién desapaezan, munches sepultures y sitios cayerán nel escaezu, poniendo una piedra más na muria´l cementeriu en que ta camudándose l´Asturies rural.
En Cast: Estas fechas están muy arraigadas desde siempre en la cultura asturiana. Por poner algunos ejemplos: en la época celta, en estos primeros días del mes, se celebraba el Samain, que era la entrada del Año Nuevo traido por el dios de los muertos y por los antepasados que ya no estaban, pues se creía que éstos protegían a los vivos. Luego, al llegar el cristianismo, éste aprovechó la implantación e importancia de las antiguas creencias para imponer sobre ellas su visión del mundo de los difuntos y fueron los vivos los que pasaron a proteger a los muertos, rezando para que alcancen la salvación eterna. Ahora, cerrando un extrano círculo, regresa de nuevo la tradición celta, tras su paso por los E.E.U.U., en forma de "Jalogüín" a la americana ¿por qué esta obsesión de dejarnos deslumbrar por lo de fuera?. Pero para mi la parte más hermosa de estos eventos es lo que tienen de vuelta de las gentes al origen: muchos de los que un día tuvieron que marchar de pueblos y aldeas, retornan, al calor del recuerdo de sus antepasados y durante una jornada o quizás sólo unas horas, a los lugares que los vieron nacer y crecer. Cuando ellos también desaparezcan, muchas sepulturas y sitios caerán en el olvido, poniendo una piedra más en el muro del cementerio en que se está convirtiendo la Asturias rural.

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