Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

martes, 10 de noviembre de 2009

11 Payares/Noviembre: Samartín






N´Ast: Mañana festéxase esti santu, mui popular n´Asturies, como demuestra´l que de nome a munchos pueblos y aldees o al matanciu´l gochu, qu´empecipia a facese nesta dómina. Por tola xeografía asturiana repártense estremaes fiestes, unes grandones, otres piquiñines. Güei, por coses míes, alcuérdome d´una d´éstes caveres, la d´un pequeñu Samartín, el de Bedón, pueblín arrequexáu ente´l ríu y el monte, onde un díe aparose´l tiempu: cases, horros, eríes y lloses como fae 60 años ¡o más!. Sosiegu y aselamientu nun mundiu rural d´abenayá. Una simple misa y una comía llariega sedrán los honores al santu patrón. Lo que paez que nun tendrán el Branín de Samartín, que la lleenda desplica asina: el llexionariu romanu Martín, el futuru santu, dio-y la metada de la so capa a un méndigu y, como castigu por ello, los sos superiores mandaren amarralu a un árbol en porriques. Al bon home apaecióse-y Cristo col cachu capa del méndigu y el tiempu empecipió a ser más cálidu de lo normal en premiu al xestu bondosu del soldáu. Por eso el nome que se-yos da a los díes de bonanza que suelen venir por estes feches ¡aunque esti añu igual aportaren con adelantu!.
En Cast: Mañana se festeja este santo, muy popular en Asturias, como demuestra el que de nombre a muchos pueblos y aldeas o a la matanza del cerdo, que comienza a realizarse por esta época. Por toda la geografía asturiana se reparten diferentes fiestas, unas grandonas, otras pequeñitas. Hoy, por cuestiones personales, me acuerdo de una de éstas últimas, la de un pequeño San Martín, el de Bedón, pueblín arrinconado entre el río y el monte, donde un día se paró el tiempo: casas, horreos, erías y llosas como hace 60 años ¡o más!. Paz y tranquilidad en un mundo rural de antaño. Una simple misa y una comida casera serán los honores al santo patrón. Lo que parece que no tendrán el Veranín de San Martín, que la leyenda explica así: el legionario romano Martín, el futuro santo, le dio la mitad de su capa a un mendigo y, como castigo, sus superiores mandaron que fuese atado desnudo a un árbol. Al buen hombre se le apareció Cristo con el trozo de capa del mendigo y el tiempo comenzó a ser más cálido de lo normal en premio al gesto caritativo del soldado. Por eso el nombre que se les da a los días de bonanza que suelen venir por estas fechas ¡aunque este año igual llegaron con adelanto!.

3 comentarios:

David dijo...

Toño, gracies por contar la historia del veranín de samartín. Siempre me había preguntao de donde venía la historia y ahora me entero. Como dices, esti añu parez que nun va a haber, pero bastante verano tuvimos el mes pasao, ahora que llueva y haga frío que ye lo que toca a estes altures.
un saludo

Lluis de Turiellos dijo...

Hai munchos años taben poniendo pela radio una grabación sobre'l samartín onde se sentíen les berríes que daba un probe gochu al coralu. Cortóse la conexón y punxeron el vals "El Danubio Azul" hasta restablecela. En tornando a conectar dixo'l locutor:
"Como acaban de escuchar, se trataba de la matanza del gochu". (El Branín tovía pue llegar, a ver...).

Anónimo dijo...

Yo siempre me lo pregunté hasta qu´entereme lleendo un llibru y paeciome interesante, que al fin ye esa la mi idea de los blogs: comunicar coses que me paecen interesantes y aprender, que nunca ye tarde. De tolos que güeyo siempre aprendo cosines. Y si, paez que mediu vino mediu no, pero eso, agora, nieve. De lo del gochu fadremos algún comentariu, pero vaya por delantre que me gusta tou menos la oreya... pero lo de velu matalo ye duru, igual por eso nun m´atrevo, nun sea que dexe gustame...
Toño