Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

sábado, 24 de octubre de 2009

Molín de rabil



N´Ast: O molín de rabilar, molín de pisar, rabilón o tahona, que con toos estos nomes conozse n´Asturies esti inxeñu. La so función yera francer la cáscara qu´ampara´l granu de la escanda: echábase´l cereal pela parte enriba (pol cono que vese nes semeyes na muela alta), quedaba ente les dos mueles y facíase xirar la superior mediante un mecanismu qu´aicionábase al mover ente dos o cuatro persones, sigún el tamañu la máquina, los manubrios o rabiles (d´ehí´l por qué dalgún de los nomes), cascando les piedres les espigues y saliendo por un llau los cascos y por otru la parte válida pa facer la fariña (vien ser como cascar ablanes, por facer una comparanza averada). La escanda ye un cereal de los nomaos d´íviernu, que tuviere importancia n´Asturies al afacese meyor al clima y la xeografía que´l trigu, lo que facíalu básicu pa poder producir pan. Personalmente, siempres cavilgué que yera un cultivu más de Centro-Occidente (Oscos, Grau, Tineu, Somiedu, Teverga... onde tovía cultívase dalgo) ya que nunca lu viere nin oyere falar d´él nel Oriente, pero gracies a Carmen Granda, llastrina onde les haya, alcontramos esti aparatu baxo un horru de Robléu (Anayu, Piloña, casi nos llinderos con Colunga y La Villa), lo qu´amuésanos que fuere común por tou´l País.... y que yo taba confundíu. Y qu´escucando por tolos requexos, güeyamos y deprendemos coses prestoses.
En Cast: O molín de rabilar, molín de pisar, rabilón o tahona, que con todos estos nombres se conoce en Asturias este ingenio. Su función era romper la cáscara que protege el grano de la escanda: se echaba el cereal por la parte de arriba (por el cono que se ve en las fotos en la muela alta), quedaba entre las dos muelas y se hacía girar la superior mediante un mecanismo que se accionaba al mover entre dos o cuatro personas, dependiendo del tamaño de la máquina, los manubrios o "rabiles" (de ahí el por qué de alguno de los nombres), partiendo las piedras las espigas y saliendo por un lado la cáscara y por otro la parte válida para hacer harina (viene a ser como cascar avellanas, por hacer una comparación aproximada). La escanda es un cereal de los llamados de invierno, que tuvo importancia en Asturias al adaptarse mejor al clima y la geografía que el trigo, lo que lo hacía básico para producir pan. Personalmente, siempre pensé que era más un cultivo de Centro-Occidente (Oscos, Grau/Grado, Tineu/Tineo, Somiedu/Somiedo, Teberga/Teverga... donde aún se cultiva algo) ya que nunca lo vi ni oyera hablar de él en el Oriente, pero Gracias a Carmen Granda, llastrina donde las haya, encontramos este aparato bajo un horreo de Robléu/Robledo (Anayu/Anayo, Piloña, casi en los límites con Colunga y La Villa/Villaviciosa) lo que nos demuestra que fue común por todo el País... y que yo estaba equivocado. Y que rebuscando por todos los rincones, vemos y aprendemos cosas interesantes.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Me he enterado que Don Enrique Granda ha hecho nuevos comentarios en la ventana de "La historia de la Cruz del Pienzu".
Están muy bien. Pero creo, que el señor Granda debería poner, al menos, una reseña en el comentario del día.
En este momento es fácil identificarlos, pues Toño no se había enterado, y, por lo tanto, no los había contestado. Es decir, que esos comentarios tienen un número impar. Salvo uno, en el que el Señor Granda rectifica un error, sobre el nombre del alma del Sella.
Gracias al señor Granda por sus comentarios y a Toño por su blog.
Un saludo,
Ricardo.

Nel Morán dijo...

Ye prestoso'l poder conocer coses de la nuesa tradición nun blog que recueye a cada poco una nueva entrega. Dende los mios blogs el mio puxu pa ti, gracies por tar ehí, yes ún de los blogs que teo pa SIGUIR.

Anónimo dijo...

Ricardo: muchas gracias por el aviso, pondremos una entrada sobre el tema, que el Pienzu siempre ye interesante y los relatos de Enrique más.
Nel: préstame munchu que te guste y les gracies son pa toos los que pasáis por equí, que ye lo importante, que nun s´escaezca una estaya de la cultura asturiana a la que dalgunos nun presten tola atención que merez. Lo dicho: gracies poles visites.
Toño