Datos personales

Por una Asturies con más puxu. Per ahí per ende, per acá y acuyá, lo nueso, lo d´ayeri y lo de güei

jueves, 27 de agosto de 2009

El moribundu centenariu


N´Ast: El personaxe de güei ye eso, centenariu: el Glaciar del Jou Negru. Bono, el probe ya nun algama ni a éso, ya quedare en Xeleru. Estes fríxides formaciones tuvieren la so dómina de sonadía fae unos 40.000 años (ná, antayeri) nel periodu nomau de Würm. Hubo estayes más fríes (Würm III y Würm IV) y otres más encaldiáes (Würm III-IV) y, a la fin d´esta era glaciar, empecipió un retrocesu qu´esanició los xelos prehestóricos nos Picos d´Europa fae unos 10.000 años. Antoxos del clima, una piquiña era glaciar empecipió nel sieglu XVI, la nomada Piquiña Edá del Xelu, qu´algamó el so fin a mediaos del sieglu XIX y formare los xelos glaciares que conocemos güei. Fuere el canciu del cisne: dende entós el retrocesu ye imparatible. Nel Jou Negru, al pie del Torrecerredo (fondo de la primer semeya), queden unos 14 metros de gordor de xelu centenariu y, como dixere ya, xúlgase xeleru: perdiere l´actividá erosiva propia d´un glaciar. Como col cambeu climáticu actual calcúlase que desapaecerá en el 2.025 (y con elli todos los glaciares de la Cordalera), cada vegada qu´espericamos por aquellos altos, echamos-y un güeyín por si tenemos que despedinos d´un vieyu collaciu qu´esmúzsenos ente los deos. (Pa saber más: "La Pequeña Edad del Hielo en los Picos de Europa. Análisis y reconstrucción del avance glaciar histórico (s. XIX)". Juan José González Trueba. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria)
En Cast: El personaje de hoy es eso, centenario: el Glaciar del Jou Negro. Bueno, el pobre ya no llega ni a éso, se quedó en helero. Estas frígidas formaciones tuvieron su época de esplendor hace unos 40.000 años (nada, anteayer) en el periodo llamado de Würm. Hubo etapas más frías (Würm III y Würm IV) y otras más cálidas (Würm III-IV) y, al fin de esta era glaciar, comenzó un retroceso que extinguió los hielos prehistóricos en los Picos de Europa hace unos 10.000 años. Caprichos del clima, una pequeña era glaciar comenzó en el siglo XVI, la llamada Pequeña Edad del Hielo, que alcanzó su fin a mediados del siglo XIX y formó los hielos glaciares que conocemos hoy. Fue el canto del cisne: desde entonces el retroceso es imparable. En el Jou Negro, al pie del Torrecerredo (en la primera foto al fondo), quedan unos 14 metros de espesor de hielo centenario y, como dije ya, se considera helero: perdió la actividad erosiva propia de un glaciar. Como con el cambio climático actual se calcula que desaparecerá en el 2.025 (y con él todos los glaciares de la Cordillera), cada vez que subimos por aquellos altos, le echamos un ojo por si tenemos que despedirnos de un viejo amigo que se nos escurre entre los dedos. (Para saber más: "La Pequeña Edad del Hielo en los Picos de Europa. Análisis y reconstrucción del avance glaciar histórico (s. XIX)". Juan José González Trueba. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria)

3 comentarios:

David dijo...

Si que ye una pena. Aun así parece que este año con las nevadas de este invierno algunos de los neveros de Picos recuperaron un poco, pero como bien dices, su desaparición parece imparable.
un saludo

Lluis de Turiellos dijo...

Guapes semeyes. Endagora güei podemos ver el glaciar (o xeleru yá) qu'otros güeyos vieron sieglos antes que nosotros. Nun dexa de tener el so aquello...

Anónimo dijo...

Si , ye perguapo pensar que ves lo mesmo que vieren los pioneros en picos fae 150 años. Sobre les nevaes: polo visto si ye importante el aporte invernal pero, aunque suene a chiste, creo que son tamién muy importantes les nevaes esporádiques que caíen en branu y que agora ni por asomu. Polo visto, protexíen el xelu más antiguo del sol directu pa que nun se fundiera y reflexaba el sol, amenorgando la insolación. Evidentemente, eso ya no pasa ni de coña, colo qu´en brano queden al mínimo. Y lo peor que los ves desapaecer sin que podamos facer nada. Triste, triste.
Toño